Tuesday, October 21, 2014

The Next Great Company to Come from B2B

With the world buzzing over Apples reveal this month of the iPhone 6 and Apple Watchitshard to believe that this multi-trillion-dollar tech giant was once a small computer startup.
For many entrepreneursthe epic trajectory of Apple AAPL -0.87% — or Facebook FB -1.63%or Twitter TWTR 0.07% , for that matter — serves as evidence that the consumer space iswher you go to launch a winning startup.

But that doesnt always hold trueBy foregoing the potentials of selling to business (asopposed to consumers), entrepreneurs are missing out on a world of opportunities — andlucrative ones at that.
As a board member at 1871, Chicagos entrepreneurial hub for startupsI see a lot ofstartups and know what B2C companies can learn from B2B startupsincluding Fieldglass,MarkITx and Eved.
The B2B space is rife with potentialby integrating new technologies into traditionalbusinessesentrepreneurs can dramatically improve efficienciesuncover new marketssolvelongstanding problems andin some casesdisrupt entire industriesIndeedan increasingnumber of B2B startups are experiencing rapid growth while achieving enviable profit margins.
Take Fieldglassfor exampleOnce a small startupthe Chicago-based software company is nowthe biggest vendor management system (VMSprovider in the worldIn Mayit was reportedlyacquired by SAP for more than $1 billionone of the largest sales of a privately held techcompany in recent years.
Or consider MarkITxan online marketplace to trade enterprise IT hardwarewhich earned a$12 million valuation after only eight months of operationsAfter speaking with its co-founderFrank Muscarellothe companys revenues are up 300 percent this year compared to last.
To launch the next great startuphere are six lessons that entrepreneurs can learn from B2Bcompanies about how to launch the next great startup:
Target your first customers wisely
Many B2B businesses design their products and services around their initial clientsmaking itcritically important to take a strategic approach to recruiting those first customersTaliaMashiachfounder and CEO of Evedwent after large firms like Dell when her company was stillin its early stagesShe then designed Eveds platform and online marketplace to addressthose customers’ needs and provide visibility into their meeting and the total amount spent onan eventThat set the stage for the recruitment of other large-scale firms and helped herstock her online marketplace with more than 5,000 companies.
Long-term value of customers is critical
Generally speakingB2B companies have longer sales cycles than B2C firmsHowevermostB2B customers are long-term customers andin the endcompanies can extract greater valuefrom themAfter Jai Shekhawat founded Fieldglass in 1999, it took him more than a year toland his first customerswhich included Verizon VZ -0.80% , AIGAIG -3.34% , GlaxoSmithKlineGSK -1.33% and Johnson &ampJohnson JNJ -2.36% . But he held on to themand now eachspend billions on contract labor annuallyTo dateFieldglass boasts a customer retention rateof more than 99%.
To generate steady revenuefocus on opportunities to generate reoccurring revenue
Prioritize customers that are most likely to use your product or service repeatedly.
Muscarello knew that financial companies would serve as ideal suppliers for his online exchangebecause they invest heavily in IT and frequently purge their inventory to make room for thelatest technologyMarkITxs first customerthe Chicago Mercantile Exchangeis now on its22nd trade since August 2013.
Build something that sticks
To develop a long-term relationship with your customersyou need to create products orservices that are inherently “sticky” and provide several levels of integration within acompanyMarkITxs dashboard plugs into companies via API and provides real-time data aboutthe mark-to-market value of their assets and the optimal time to refresh their ITinfrastructureAs a resultthese companies regularly check the dashboard and are more apt touse MarkITx when it comes time to sell their assetsFieldglass takes integration a step furtherby staying enmeshed in its customers’ problemsIt monitorsfor examplechanges in laborlaws (in Europe aloneShekhawat estimates that there are 25-30 changes per monthandensures that its software immediately reflect those shiftsIn turncustomers grow moredependent on Fieldglass to manage their problem for them.
Look for a business idea on your desk
Think about the problems your company is facing or how you might address issues in yourindustryThere are business ideas there — maybe not sexy onesbut solidprofitable ones.Shekhawat came up with the idea for Fieldglass after serving as a contract developerworkingfor a technology vendor and consulting for buyers and customerswher he witnessed thechallenges of managing contract laborThat insider knowledge also enabled him to build acompany that easily overshadowed the five preceding competitors (all have since gone out ofbusiness).
Know when to venture further
Consider whether the work youre doing now could parlay into something biggerBefore Evedwent global in 2010, it was a local service company that grew to $10 million in four years andlanded on the Inc. 500. But Mashiach knew that there was a bigger opportunity out thereSoshe sold Eveds service sidetook its R&D and re-launched it as a global companywithher sights set on a billion-dollar goal. (www.chinainout.com)

No comments:

Post a Comment